Rond het meer van Ohrid; door Albanië - Reisverslag uit Konjsko, Macedonië van Guido en Monique - WaarBenJij.nu Rond het meer van Ohrid; door Albanië - Reisverslag uit Konjsko, Macedonië van Guido en Monique - WaarBenJij.nu

Rond het meer van Ohrid; door Albanië

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Guido en Monique

28 Mei 2016 | Macedonië, Konjsko

De excursie van vandaag is eigenlijk het best te omschrijven als een rondrit om het meer van Ohrid. Tijdens deze rondrit kwamen we langs nationaal park Galicica en brachten we een bezoek aan Albanië, maar vrijwel de hele tijd zagen we aan onze rechter kant het prachtig blauwe meer.

De grens met Albanië ligt op zo'n uurtje rijden van ons appartement. Aan de grenzen (Macedonië uit en Albanië in) kun je zien hoe corrupt het hier nog allemaal is. Hoe meer je betaalt, hoe sneller je paspoorten bekeken/gescand worden .... en hoe sneller je dan ook weer verder kan reizen.

In Albanië aangekomen hebben we wat gedronken. Daarna hebben we een rondwandeling gemaakt door de stad Pogradec en hebben we een markt bezocht. In de stad zelf zie je goed dat er gebouwd is in verschillende tijden. Sommige gebouwen stamden nog uit de tijd van voor de oorlog, maar veel gebouwen waren gerenoveerd of herbouwd. Je ziet dat Albanië écht nog bouwt aan herstel na de oorlog en als ik dat vergelijk met Macedonië, dan is Macedonië hierin al een stuk verder.

De markt was gevestigd in kleine straatjes en een grote (fabriekshal). Op deze markt was echt van alles te koop. Van bankstellen tot pannen en alle huisraad die er tussen zit, maar ook de meer gangbare dingen als kleding, voedsel en kruiden. Wij hebben wat geitenkaas en bergthee meegenomen. De kilo geitenkaas was errug duur, hier hebben we maar liefst drieënhalve euro voor betaald. Het is bijna niet te bevatten dat mensen kunnen leven van zulke lage inkomsten. Maar de verkopers waren ons super dankbaar en wij kregen als dank allebei een grote lepel honing in ons mond geduwd.

Daarna weer even in de bus op weg naar de lunchplaats. In dit restaurant kregen we (net zoals gisteren) een viergangenlunch geserveerd. Met onze volle buikjes gingen we weer terug in de bus op weg naar een armer bergdorpje, genaamd Lin. Het mooiste aan het dorpje vond ik dat de moslims en christenen samen in een dorp leven, elkaar accepteren en het ook niet erg vinden als de "rassen" zich mengen. De kerk en de moskee staan dan ook vlak bij elkaar ... dat is handig bij een trouwerij :-) Verder was het dorpje vrij arm, maar waren de huizen vrij goed onderhouden. Ook hier zag je een groot verschil tussen de oude huizen (van voor de oorlog) en die van erna.

Na nog een laatste drankje aan het het meer in Albanië, reden we terug naar Ohrid. Het was weer een mooie dag met nieuwe indrukken. En voor ons is er dan altijd weer een moment om te bedenken hoe goed we het eigenlijk hebben.

Met bovenstaande woorden sluit ik het blog voor vandaag af. Morgen hebben we een rustdag en zullen we vooral moeite doen om Formule 1 te zien. Of dit "blogwaardig" wordt, zien jullie vanzelf.

Geniet van deze avond en het aankomende weekend.

Liefs Guido en Monique

• 29 Mei 2016 - 11:36

Jan Ploegmakers:

Hallo Monique het is weer een goed reisverslag, jij tipte een enkele keer de oorlog aan in Albanië ( welke oorlog?) verder weet ik wel dat het land erg arm is, wat ik wel positief vind dat moslims en christenen samen wonen en elkaar respecteren. Hebben jullie al door gekregen dat Max Verstappen achteraan moet starten vanwege een crash in de training? Maar desalnietemin veel kijk plezier bij de race in Monaco.

Veel liefs uit de Pijlijzerstraat.

• 29 Mei 2016 - 18:37

Ad&christa:

Weer een mooi verhaal , het is net of we met jullie meereizen , liefs Pap en Christa