Vis- en Scheepvaartmuseum Esbjerg - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Guido en Monique - WaarBenJij.nu Vis- en Scheepvaartmuseum Esbjerg - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Guido en Monique - WaarBenJij.nu

Vis- en Scheepvaartmuseum Esbjerg

Blijf op de hoogte en volg Guido en Monique

12 Juni 2014 | Denemarken, Esbjerg

En weer een dag verder. Inmiddels zit meer de helft van ons verblijf in Denemarken er alweer op ... helaas. Maar nu genieten we nog even van de groene natuur, de mooie dieren en het zonnige weer.
Op deze mooie dag zijn we naar het Vis- en Scheepvaartmuseum in Esbjerg gegaan. In dit museum veel te zien en te doen voor jong en oud. Bij binnenkomst al een immens skelet van een potvis, een van de grootste ruggenwervels is net zo groot als een hoofd van een volwassen mens.
In de "tuin" van het museum staan verschillende vissersschepen en is een haventje nagemaakt. Natuurlijk is er plaats voor de kinderen om te spelen. Helemaal in stijl ... een vuurtoren als glijbaan en kleine bootjes als schommels.
Ook ligt er een bunker uit de tweede wereldoorlog. In die tijd lagen er meer dan 1200 van die bunkers in Esbjerg en (het eilandje) Fano. Daar werd artillerie bewaard en werden commandobunkers gecreëerd om de enige haven aan de westkust van Denemarken te kunnen beschermen.
En binnen zagen we vissen, heel veel vissen. Hele mooie, hele lelijke, maar ook enge. Kennen jullie mijn geschiedenis met vissen? Even in het kort ......
Toen ik nog een jong meisje was ging ik regelmatig vissen op de camping. Ik ving daar brasems, voorns en soms een paling. Op een gegeven moment ging mijn buurman vissen op snoek. Hij zei: "Ach het gebeurt bijna nooit dat ik zo'n visje vang". Toch ving hij er een! Ik draaide de molen van zijn vishengel op, zodat hij het visje in zijn net kon scheppen. Eindelijk kwam het visje boven water .... bleek het toch een joekel van een vis te zijn met knoepers van tanden! Sindsdien heb ik een fobie voor grote vissen met (mogelijk) grote tanden.
Maar goed, nu weer terug naar het aquarium. Ze hadden daar dus hele mooie, hele lelijke, maar ook hele enge vissen. Om mijn fobie te overwinnen heb ik wat foto's gemaakt van de zeewolf. Ik zal een foto bijvoegen zodat jullie zijn grote tanden kunnen zien.
Vanaf het museumrestaurant hadden we zicht op "Men meets the sea". Dit is een kunstwerk van 4 zittende, witte mannen van 9 meter hoog. Dit kunstwerk is gemaakt naar aanleiding van het feestelijke 100-jarig bestaan van de gemeente Esbjerg in 1994. Een zeer imposant kunstwerk direct aan de Waddenzee. (zie foto)

Tot morgen!

Ps: Het verhaal over de snoek ging nog verder, maar daar wil ik jullie verder niet mee vermoeien ... en ik wil mijn reputatie niet verder te niet doen :-o

  • 12 Juni 2014 - 20:36

    Bert & Marijke:

    Wat leuk om met jullie mee te reizen door Denemarken.
    Hartelijke groet Bert&Marijke

  • 13 Juni 2014 - 10:44

    Jan Ploegmakers:

    Guido en Monique, jullie laten weer zien en horen hoe je een vakantie kunt beleven,door er elke dag onbevangen en erop uit te gaan elke dag en op jullie af te laten komen,dat vind ik leuk. Vergeet ook niet om regelmatig een rustpuntje in te lassen en te mediteren om tot jezelf te komen dat blijkt gezond te zijn voor jezelf en de relatie. Het verslag van de zee aquarium was leuk om te lezen,ik benbenieuwd wat jullie morgen weer beleven,groetjes uit de Pijlijzerstraat. PS vanavond voetbalt Nederland tegen Spanje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido en Monique

Actief sinds 22 Juni 2012
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 72539

Voorgaande reizen:

02 Juli 2019 - 09 Juli 2019

Lesbos

29 Juni 2018 - 28 Juli 2018

Nepal adventure

28 Juni 2017 - 03 Juli 2017

Even ertussenuit

23 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Vakantie Macedonië

23 November 2015 - 28 November 2015

Rome

22 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Naar Amerika

06 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Denemarken incl. Legoland

16 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Vandans - Voralberg - Montafon

01 Juni 2013 - 10 Juni 2013

Alpe d'HuZes en Marne la Vallee

24 Augustus 2012 - 08 September 2012

Marokko in a nutshell

Landen bezocht: