Grotkerk en Ohrid - Reisverslag uit Konjsko, Macedonië van Guido en Monique - WaarBenJij.nu Grotkerk en Ohrid - Reisverslag uit Konjsko, Macedonië van Guido en Monique - WaarBenJij.nu

Grotkerk en Ohrid

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Guido en Monique

31 Mei 2016 | Macedonië, Konjsko

Onze laatste 24 uur in Macedonië zijn ingegaan. Vandaag hebben we wat uitgeslapen en daarna zijn we gaan wandelen naar een grotkerkje op zo'n 3 kilometer afstand van ons appartement. Van zo'n grotkerk moet je je niet al te veel voorstellen hoor. Eigenlijk is het meer een gebouwtje wat tegen een uitsparing in een berg aangebouwd is .... al doen ze dat hier wel met heel veel trots. Het altaar beslaat vrijwel de helft van het eerste deel van het kerkje. In het tweede gedeelte hangen veel iconen en er staat een doopvont. Het vont is zo groot als een emmer. De rest van de kerk is in verhouding, dus dan kan je je voorstellen dat alles erg klein is.

Vanaf het pleintje voor het kerkje hadden we een mooi uitzicht over Ohrid. Daar ontstond dan ook het idee om nog even door Ohrid te lopen en daar wat te drinken. Zo gezegd zo gedaan .... met een taxi à €3,20 naar het centrum van Ohrid.

Eerst even op een terrasje zitten om wat te eten en te drinken. Ondertussen genieten we van het mooie uitzicht over het meer; zie foto. Het is vandaag (net als bijna alle andere dagen dat we in Macedonië zijn) lekker weer. De bootjes met toeristen varen af en aan langs de kust en tonen hen al het moois wat Macedonië vanaf het meer van Ohrid te bieden heeft.

Na de lunch wandelen we de berg op, op weg naar een kerk die we tijdens de rondleiding door Ohrid stad nog niet gezien hebben. Daarna wandelen we verder door de stad, op weg naar een "papierfabriekje". Onderweg komen we langs het huisje van de Nederlandse dame die we eerder in Ohrid gesproken hebben. Toevallig hoort haar dochter ons praten en spreekt ons ook aan. Na een leuk gesprekje vervolgen we onze weg naar het "papierfabriekje". Nou ja, misschien is fabriekje nog te veel eer. Het is een huisje met een voor- en een achterkamer. In de voorkamer staat wat zelfgemaakte waar. In de achterkamer staat het water met de houtvezels, behendig schept een man de houtvezels in een vorm. Daarna wordt dit omgegooid op een katoenen lakentje net iets groter dan het stuk papier. Daarna wordt er zo veel mogelijk water uit het katoen en het papiertje in wording geperst. Als laatste wordt het papiertje in wording aan de waslijn gehangen. Na anderhalf tot twee dagen "zonnen" is het papiertje klaar voor gebruik. We konden het niet laten om zo'n papiertje met opdruk mee te nemen, gewoon omdat het kan.

Daarna weer even een terrasje op voordat we met de taxi richting ons appartement gingen. Morgen worden we rond 14.30 uur opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Rond 17.00 uur vertrekt het vliegtuig en dan landen we 3 uur later weer op Nederlandse bodem. Of het morgen lukt om een laatste blog te sturen weet ik nog niet, maar er komt er sowieso nog eentje.

Lieve groet vanuit het mooie Macedonië.
Guido en Monique

• 31 Mei 2016 - 21:26

Jan Ploegmakers:

Hallo vakantiegangers, jullie hebben Macedonië (Ohrid)goed verkend en veel gezien en een stuk cultuur opgesnoven dat is belangrijk, want zo kunnen jullie zeggen dat je iets van het land en de mensen hebt leren kennen weer een stempel erbij in je paspoort. Wij wensen jullie vast een veilige reis terug met weer veel levenservaring in de rugzak.

Groetjes van ons uit de Pijlijzerstraat