Echte rustdag én geschiedenis - Reisverslag uit Konjsko, Macedonië van Guido en Monique - WaarBenJij.nu Echte rustdag én geschiedenis - Reisverslag uit Konjsko, Macedonië van Guido en Monique - WaarBenJij.nu

Echte rustdag én geschiedenis

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Guido en Monique

29 Mei 2016 | Macedonië, Konjsko

Zoals ik al vertelde is het vandaag een rustdag. We hebben het vandaag dan ook écht rustig aan gedaan.

's Ochtends even naar het winkeltje om vers brood te halen en 's avonds even naar het restaurant om wat te eten. Tussendoor even Formule 1 gekeken, helaas was het niet de meest memorabele dag van "onze" Max.

Wij kregen via verschillende wegen vragen over de oorlog in Albanië. Ik ben, zoals jullie weten, niet zo'n erge fan van geschiedenis. Dus ik moet het hebben van de info die de gids vertelde en hoe ik het onthouden heb, dus pin me niet vast op deze waarheid ..... daar komt ie dan.
In eerste instantie waren Albanië en Macedonië ook getroffen tijdens de eerste en tweede wereldoorlog.
Albanië was, net als Macedonië, onderdeel van de republiek Joegoslavië. In de jaren tachtig en negentig is er tussen verschillende groeperingen gevochten, omdat ze zich af wilden scheiden van deze republiek en een eigen land wilden vormen. De zogenaamde Balkanoorlogen. Er werd dus ook gevochten om grote plaatsen, zodat ze deze wel of niet bij "hun" land konden voegen. Veel landen hebben zich hiermee bemoeid, waaronder de Turken, de Grieken en de Duitsers. In 1991 werd Macedonië onafhankelijk en in 1992 volgde Albanië.
Hierdoor zie je in deze landen dan ook nog verschillende bevolkingsgroepen die door hun "eigen" land verstoten zijn en in een ander land wonen, zoals bijvoorbeeld de Albanese en Turkse wijk in Macedonië. Ook het eten heeft hierdoor invloeden die niet typisch Macedonisch zijn, denk aan Baklava en Htsjatsiki en Turkse koffie.
Zo, genoeg geschiedenis!

Morgen worden we rond 8.30 uur opgehaald voor de laatste excursie van de vakantie. We gaan dan met de boot naar het Sveti Naum-klooster. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een klooster. We hoeven maar (ongeveer) 30 kilometer te reizen, dus het is geen wereldreis. Toch zijn we de hele dag weg.

Hopelijk lukt het me om morgenavond weer een verslag te schrijven en te posten. Want onze WiFi laat soms te wensen over, dus soms moet ik een hele truc uithalen om wat tekst met een foto te kunnen plaatsen. Daarom zijn de foto's soms ook van slechte kwaliteit.

Liefs Guido en Monique

• 29 Mei 2016 - 22:06

Ad&christa:

Erg duidelijk allemaal, en dat uitgeplozen op je rustdag . Veel plezier nog op jullie excursie x pap .

• 29 Mei 2016 - 22:54

Wendy:

Oeh, bij oude kloosters vaak zo'n mooie serene rust!! Geniet!